سقف وام مسکن در شهرهای بزرگ چقدر است؟-راهبرد معاصر

سقف وام مسکن در شهرهای بزرگ چقدر است؟

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد سقف وام مسکن در شهرهای بزرگ 400 میلیون تومان است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - 2021 October 14
کد خبر: ۱۰۵۴۳۵

به گزارش راهبرد معاصر رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ، در نشست شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان فارس افزود: هفته آینده در شورای عالی پول و اعتبار سقف وام تصویب خواهد شد؛ پیشنهاد ما در شهر‌های بزرگ تا ۴۰۰ میلیون تومان و در روستا‌ها تا ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت است. این مساله کاملا محاسبه شده و از هفته آینده به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد. 

قاسمی ادامه داد:برای اقشار ضعیف هم سود کاهش یافته و هر سال بازپرداخت افزایش خواهد یافت. دولت به این اقشار از طریق صندوقی که پیش‌بینی می‌شود، کمک خواهد کرد.
 
وی اضافه کرد: سفر به استان فارس به این دلیل برنامه‌ریزی شده است که گام‌های مشخصی برای رفع مشکل مسکن وشهرسازی در استان برداریم. استان در این زمینه عقب‌ماندگی‌هایی دارد و البته پیشرفت‌هایی هم مشاهده می‌شود. به هرحال به عنوان استانی که بیشترین شهر‌های کشور در آن قرار گرفته است و مساحت قابل ملاحظه‌ای دارد، باید به ان توجه شود.
 
 
ارائه خدمات مجانی طبق قانون جهش تولید مسکن
قاسمی گفت: ما وظیفه داریم بنا بر قانون جهش تولید مسکن خدمات مجانی به مردم ارائه دهیم. از محل منابع خودمان زیرساخت‌ها را ایجاد خواهیم کرد و برای اخذ پروانه و مالیات تخفیف خواهیم داد. اکنون ۴۰ میلیون تومان مالیات یک واحد مسکونی است که در این قانون این مالیات یک میلیون تومان پیش‌بینی شده است. 
 
وزیر راه و شهر سازی افزود: هزینه پروانه ساخت را نیز دولت تقبل می‌کند. این بهترین شرایط برای توسعه احداث مسکن در کشور است. بخش مسکن پیشران اقتصاد نیز هست. با شروع احداث این واحد‌ها همه کارخانه‌ها فعال شده و اشتغال ایجاد می‌شود. از سوی دیگر، بخش قابل توجهی از هزینه سبد خانوار متعلق به مسکن است. وی ادامه داد:بنابراین این طرح می‌تواند معیشت مردم را نجات دهد. مسکن اولویت دارترین اقدام دولت است و در حال ایجاد ساختار هستیم که به صورت آنلاین احداث مسکن را پایش کنیم. 
 
قاسمی ادامه داد: در جلسه‌ای که قبل از سفر برگزار شد، تلاش کردیم که بودجه‌ای برای حل مشکلات حمل‌و‌نقل استان در نظر گرفته شوداما بودجه دولت محدود است و این واقعیتی است که در کشور وجود دارد؛ بنابراین باید متناسب با این واقعیت گام‌های بزرگ برداریم. 
وی ادامه داد:با تلاش‌هایی که انجام شد اعتبارات مناسبی برای پروژه‌های استان در نظر گرفته شد. از جمله برای تکمیل آزادراه اصفهان-شیراز که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
 
وی گفت: پروژه بزرگ دیگری که جزو مشکلات استان است، محور شیراز-جم-عسلویه است که اعتبار مناسبی در سفر تصویب شده و احداث باند دوم آن به زودی آغاز می‌شود. تامین بخشی از این اعتبار را سازمان مدیریت برنامه و بودجه تقبل کرده و اعتبارات دیگری هم برای این پروژه پیش‌بینی شده است.
 
قاسمی افزود: البته برای بخش‌های دیگر نظیر لار نیز اعتبار دیده شد. این اقدام می‌تواند برای استان گام خوبی باشد. هرچند بسیاری از این پروژه‌ها در دست اقدام است، اما تزریق این اعتبار می‌تواند سرعت خوبی را به این پروژه‌ها بدهد. فرصت بسیار خوبی برای استان ایجاد شده و باید تلاش کنیم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم. ما پیگیر دریافت منابع هستیم، اما در استان باید پیگیری شود که پروژه‌ها در زمانبندی مشخص تمام شود.
 
بن‌بست راه آهن شیراز با وصل به بنادر جنوب باید شکسته شود
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث حمل‌ونقل ریلی گفت: در سفر بوشهر رئیس جمهور از قطعه دهم راه‌آهن شیراز-بوشهر بازدید کرد. این پروژه یکی از پروژه‌های بزرگ کشور است و باید بن‌بست راه آهن شیراز با وصل به بنادر جنوب کشور شکسته شود. 
 
وی افزود:در این سفر اجازه دادند حدود ۲۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت برای این پروژه در نظر گرفته شده و پروژه فعال شود تا مدل مالی اصلی پیش‌بینی و باقی‌مانده اعتبار از روش‌های دیگر تامین شود. در سفر امروز رییس جمهور اعلام خواهد شد که این پروژه ادامه پیدا خواهد کرد.
 
قاسمی ادامه داد: تقاضا دارم راهداری اقدامی را برای حل مساله راه‌های روستایی استان انجام دهد. اقدام خوبی که در بخش راهداری انجام شده با مصوبه جدید شورای اقتصاد منابع خوبی برای سال آینده در اختیار این بخش قرار داده می‌شود تا ۸ درصد باقی مانده از راه‌های روستایی استان نیز آسفالت شود.
 
وی گفت: در مورد نقاط حادثه خیز باید اقداماتی انجام شده تا تلفات جاده‌ای کم شود. اعتباری معادل ۱۰۰ میلیارد تومان برای رفع این نقاط در استان در نظر گرفته شده که باید برای رفع نقاط مهم‌تر برنامه‌ریزی شود. 
 
قاسمی تصریح کرد: برای سال آینده نیز اعتبار خواهیم گرفت تا این نقاط به صفر برسند. ما مسئول جان مردم هستیم. سال آینده باید مساله راه‌های روستایی آسفالت نشده و نقاط حادثه خیز در استان به کلی حل شود.
 
وی افزود: استان فارس باید به عنوان محوریت جنوب کشور در بحث هواشناسی قرار بگیرد، بنابراین تمام پیشنهادات در این زمینه را تصویب خواهیم کرد. در مورد شهر‌ها و شهرک‌های جدید نیز اگر مصوبه‌ای در شورای عالی معماری و شهرسازی نیاز است، تصویب خواهد شد. نباید شهری در استان فارس داشته باشیم که مشکل زمین داشته باشد. توسعه شهر صدرا در ۴۰۰ هکتار نیز باید هرچه سریع‌تر انجام شود.
 
ساخت یک میلیون مسکن در سال شدنی است
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مبحث مسکن اشاره کرد و گفت: ما تعهد کردیم که سالی یک میلیون مسکن در کشور بسازیم، هرچند کشور به بیش از این مقدار نیاز دارد. خیلی‌ها فکر می‌کنند که این کار شدنی نیست، اما حتما شدنی است. 
 
وی افزود:اکنون سالی ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود. این بخشی از نیاز کشور است. بخشی از این نیاز در روستا‌های کشور است و بنیاد مسکن برای رفع آن تعهد دارد. بخش باقی مانده را ما باید بسازیم. در قانون جهش تولید مسکن برای دهک‌های یک تا ۵ زمین مجانی است و قطعا این مساله اجرا می‌شود. قاسمس گفت:قانون جهش تولید مسکن که قانون بسیار خوبی است، اما الحاقیه‌ای نیاز است که یا به عنوان متمم قانون یا قانون بودجه ۱۴۰۱ به مجلس ارائه خواهد شد. این قانون امکان مسکن دار شدن مردم را فراهم کرده است.
 
قاسمی ادامه داد: نباید برای ساخت مسکن در استان سقف تعیین کنیم. عددی که تعیین می‌شود، نیاز مردم است. هرچه قدر مردم نیاز داشته باشند باید مسکن بسازیم.
 
 وزیر را ه وشهر سازی تصریح کرد: اگر بخواهیم به برنامه زمانبندی برسیم، باید احداث ۲ میلیون واحد مسکونی را شروع کنیم، چون ساخت مسکن یک سال و نیم تا ۲ سال طول می‌کشد. حدود ۶۰۰ هزار واحد مسکونی را مردم می‌سازند و حدود ۱۴۰۰ هزار واحد مسکونی را بایددولت بسازد. 
 
وی افزود:در قانون به ما اجازه داده شده است که از زمین‌های متعلق به راه و شهرسازی در درون و برون شهر‌ها استفاده کنیم؛ بنابراین زمین‌هایی که در مجاورت شهر‌ها هستند را الحاق شده در نظر بگیرید و ثبت‌نام برای احداث واحد مسکونی در این زمین‌ها را شروع کنید.
 
زمین‌های متعلق به دستگاه‌های دولتی و عمومی باید شناسایی شود
قاسمی تصریح کرد: زمین‌های متعلق به دستگاه‌های دولتی و عمومی نیز باید شناسایی شود. دستگاه‌ها موظفند این زمین‌ها را در اختیار بگذارند و اگر این کار را نکنند ظرف دوماه اداره ثبت مالکیت این زمین‌ها را به وزارت راه و شهرسازی منتقل می‌کند.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: در بعضی شهر‌ها ۵۰ درصد از قیمت مسکن برای زمین است که در این طرح مجانی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که جاذبه بسیار بزرگی است. تسهیلات در نظر گرفته شده در سال ۳۶۰ هزار میلیار د تومان است و این عدد متناسب با تورم در سال‌های آتی افزایش پیدا می‌کند.
 
قاسمی با اشاره به ضرورت پرهیز از بلندمرتبه سازی در شهر‌های کوچک گفت:در شهر‌های کوچک به دنبال ایجاد ارتفاع نیسیتم و زمین باید به صورت ویلایی به مردم واگذار شود. در شهر‌هایی که زمین کم نیست و کوچک است نباید اصلا به سمت ارتفاع سازی برویم که مردم راحت زندگی کنند. 
 
هفته آینده؛ اعلام نشانی سامانه جدید ثبت نام مسکن 
وی افزود: نشانی سامانه جدید ثبت‌نام مسکن هفته آینده پس از تعیین عدد تسهیلات اعلام می‌شود که مردم بتوانند به صورت مشخص در آن ثبت‌نام کنند. نیاز به تغییراتی در فرم ج هست که به دنبال آن تغییرات هستیم. اگر کسی پیشتر خانه داشته و اکنون ندارد و اگر کسی ازدواج نکرده، اما قصد ازدواج دارد نیز باید بتواند از تهسلات بهره‌مند شود چراکه هدف ما این است که مردم صاحب خانه شوند؛ بنابراین باید حداقل ۱۰۰ هزار واحد مسکنونی در استان فارس احداث شود.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: احداث بحشی از واحد‌های مسکونی به صورت خود مالکی است که زمین و تسهیلات در اختیاز مردم قرار می‌گیرد تا خود واحد‌های مسکونی خود را بسازند. یک بخش از این واحد‌ها نیز توسط پیمانکاران و انبوه‌سازان احداث می‌شود. از این فرصت باید استفاده کرده و دانش و فناوری نوین ساخت مسکن را نیز وارد کشور کنیم. اکنون در رده سوم فناوری قرار داریم و در جهان رده ششم و هفتم فناوری نیز وجود دارد. با برخی کشور‌ها مذاکره کردیم که فناوری جدید ساخت مسکن را وارد کشور کنیم و اکنون نمایندگان این کشور‌ها در تهران حضور دارند.
 
وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که مشکلات مالکیت واحد‌هایی که مشکل مالکیت دارند را نیز حل کنیم تا کسانی که چندین سال است در این واحد‌ها زندگی می‌کنند به زندگی در واحد‌های خود ادامه دهند و واحد‌های آن‌ها تخزیب نشود. ما خادمان مردمیم و باید مشکلات مردم را حل کنیم. 
 
قاسمی گفت: حمل و نقل زیرساخت توسعه کشور است. در برخی کشور‌ها ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را بخش حمل‌ونقل تشکیل می‌دهد. کشور ما که ژئوپلتیک خاص دارد و کریدور‌های متعددی در آن قرار دارد باید از این ظرفیت استفاده کند. روش‌های تامین مالی باید متنوع شود تا طرح‌های بزرگ به اجرا در آید و باید از سرمایه خصوصی، چه داخلی و چه خارجی در این زمینه استفاده شود./صدا و سیما
مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده